Založ si blog

Malé ženy v SND – výborné divadlo

Do divadla málo chodím. Mám tam asi 25 km, občas dostanem pokutu, papuču, už ma aj odtiahli.  Na nátlak vnučiek som nedávno so šiestimi ženami išiel do Činohry SND na Malé ženy od Louisy Mary Alcottovej (1832-1888).

Trochu som predtým ohŕňal nos, ale bolo to perfektné. Lepšie to byť nemohlo, v závere sa poďakujem tým , ktorý sa o to pričinili. Už som si myslel, že v súčasnosti našu kultúru reprezentujú iba „reči“ na Slnko v sieti.

Ako som sa dočítal vo výbornom 110 str. bulletine, Alcott román napísala, za šesť týždňov. Zomrela ako 56 ročná na mŕtvicu. Pochádzala zo štyroch sestier, nikdy sa nevydala. Jo, Meg, Amy a Beth teda reprezentujú ich rodinu. Zažili aj občiansku vojnu 1860-1865. Túto aktuálnu knihu Malé ženy vydala pred 156 rokmi, v r. 1868.

Mám predsudky voči súčasnej literatúre, najmä západnej, aj voči ich divadlu a filmu. Zo skúsenosti sa mi zdalo, že do nich musia povinne vtesnať súčasné bulvárne témy, ktoré sú okrajové, umelo otvárané a neveľmi ma zaujímajú.  Teraz som však zostal v šoku, bol som na výbornom divadle, s výbornými hercami, scénou a hudbou.

Slovenská adaptácia knihy či filmu do divadelnej hry nebola prechádzka ružovým sadom. Marián Amsler to urobil excelentne. Hudba, osvetlenie, choreografia,… všetko bolo na jedničku.

Boh sa píše aj v bulletine s veľkým B. Rodina Marchovcov z Concordu – Massachusets  bola protestantská, hlboko veriaca, aj keď do žiadneho kostola nechodili. Hra zdôrazňuje dôležitosť rodiny, vzdelania a sociálneho citu. Podčiarkuje obetavosť jej členov, ich chudobu, neúspechy, sny a nádeje,  z ktorých sa iba málo uskutoční.  Snívajú o veľkých úspechoch, aj keď ich nikdy nedosiahnu. Úcta k manuálnej práci, k pravde a ku kresťanskému sebaobetovaniu je ich hlbokým presvedčením. Koľko talentovaných ľudí to malo v živote podobné? Za manžela si vzali pero alebo štetec, o 20 rokov sa dočkali slávy a keď zostarli, už nemali síl sa z toho tešiť. Otec, protestantský pastor, nazýval svoje dcéry Malé ženy.

Bulletin vydalo SND 2023, zostavila ho a veľmi dobrý úvod k nemu napísala tri týždne pred premiérou dramaturgička  Darina Abrahámová. Dramatizáciu a réžiu robil Maríán Amsler, scénografiu Juraj Kuchárek, kostýmy Marija Havran, hudbu zložil Ivan Acher, pohybovú spoluprácu mala Stanislava Vlčeková – teda tri ženy a traja muži. Herečky a herci boli výborný, dobre im vypomáhalo viacero poslucháčov VŠMU.

Teda ešte raz: gratulácia, obdiv a širák dolu.

Slovensko stojí krok nad priepasťou bez dna

19.05.2024

Pred vyše 34 rokmi sa národ rozhodol, že stačilo a na zasnežených námestiach sa rýchlo vysporiadal s 40-ročnou vedúcou úlohou KSČ. Aj Židia 40 rokov putovali púšťou, kým došli do zasľúbenej zeme. Občas sa zatúlam do centra. Bol som rád z jeho atmosféry – pokojnej a priateľskej, aj plným kaviarňam, najmä mladými. Je to iné ako v európskych [...]

Kto chce 150 tisíc dolárov za stomiliónové prvočíslo?

15.05.2024

Ako exmatematika, ktorý sa tejto vede vied venoval tri na tretiu rokov, mi čísla nedajú pokoj. Podľa I. Newtona sa vo vesmíre najčastejšie vyskytuje sedmička. Aj Ľubo Feldek úvodom k mojej knihe Sedem statočných na siedmich pahorkoch Ríma si to všimol. Pripomína mi, že stále zdôrazňujem sedmičku: toľko je pahorkov v Ríme (a v Nitre), 3×7+3 je mostov nad [...]

San Remo a Sen o sláve

07.05.2024

Aj po jarných chladoch zrazu zasvietili biele agáty, červené pivoňky, ružové ruže, fialové bugenvílie, voňavé levandule a žlté mimózy, ktoré v Ríme kvitli už v decembri. Najkrajšie sú však slovenské lúky plné kvetov. Podľa Wikipedie existuje 62 farieb. Všetky sa vraj dajú namiešať z červenej, žltej a modrej. Červená a modrá dáva fialovú, modrá a žltá [...]

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Zelenského volebné obdobie vypršalo, ruská propaganda ide na plné obrátky

21.05.2024 12:40

Je vojna, voľby nemožno usporiadať a drvivá väčšina ukrajinského obyvateľstva si to dobre uvedomuje.

ÚS SR: Sídlo Ústavného súdu SR v Košiciach

Viac ako stovka advokátov zverejnila svoje výhrady voči novele Trestného zákona. List zaslali Ústavnému súdu

21.05.2024 12:26

Poznáme stanovisko stovky advokátov k novele Trestného zákona.

Sýria, Asma Asadová, rakovina, liečba

Manželka sýrskeho prezidenta Asma Asadová má leukémiu, oznámil Damask

21.05.2024 11:57

V auguste 2019 Asadová oznámila, že sa plne zotavila z rakoviny prsníka, ktorá bola objavená v ranom štádiu.

novinári, Rooseveltova nemocnica

Fico je pri vedomí a komunikuje, podstúpil CT brušnej dutiny

21.05.2024 11:20

Premiéra vážne postrelil 71-ročný muž po stredajšom výjazdovom rokovaní vlády v Handlovej.

jozefmiklosko

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 11157x
Priemerná čítanosť článkov: 1240x

Autor blogu

Kategórie