Založ si blog

Krátky blog a rozlúčka navždy

Minule som sa  túlal po Martinuse. Z výkladov a na pultoch kričali krikľavé obálky tvrdých väzieb.   Domácich a slovanských autorov tam nenájdete, väčšinou ide o západných spisovateľov. Sú na jedno kopyto, o krátkych láskach a rozvodoch, erotike a sexe, alkohole a drogách, depresiách a …  Keď vtáčika príliš kŕmite, prestane spievať.

Pri odchode z obchodu som narazil na tmavú knihu nositeľa Nobelovej ceny za literatúru z r. 2019 – Peter Handke: Krátky list na dlhú rozlúčku (Tatran, Bratislava, 2020, 148 strán).  Autor ju napísal v r. 1971, vyšla v  Suhrkamp Verlag (Frankfurt, 1972). Kúpil som si zasa Malého princa za 5,50 a Handkeho s 50% zľavou za 6,45.  Krátka historka na dlhú chvíľu vyšla v edícii „ knihy pre hodnejší život“ (?).  Susedová Naďmama by povedal to, čo povedala, keď nevedela, čo má povedať: Hmmm.

Po prečítaní knihy som všeličomu nerozumel, aj po treťom čítaní, ktoré sa neuskutoční, by to bolo rovnaké. Auta, parkoviská, benzínky, autostrády, platené aj neplatené, Judita a Claire. Prvá ho naháňa a chce zastreliť, s druhou sa terigá po Amerike s dvojročným deckom – čo z neho bude?

Je to o Amerike pred vyše 50 rokmi. Bol som tam osem krát, snáď sa to už zlepšilo? Slová a vety často hovoria o ničom, jazdí sa cez gejty a autostrády, horami a púšťami, next right. Lietadla mieria kade – tade, taxíkmi ťa zavezú aj na prechádzku. Občas si dáš frťan a každá noc je v inom hoteli.

Autor ťažko hľadá svojho brata a keď ho ďaleko v lesoch nájde, vidí, ako si práve vykonáva veľkú potrebu. Potom sa drevorubač vracia k práci a návštevník navždy zmizne. Keď ho potom mexické deti s nožom o všetko okradnú, doma nájde toľko, aby v ceste pokračoval.

Túlanie bez cieľa je zamerané na nepodstatné detaily, lásku a nenávisť, obchody a nákup nepotrebných vecí, chuť vraždiť a sebavraždiť.  Deje sa to Rakúšanovi v najrozvinutejšej  krajine sveta. Netreba stále zdôrazňovať, čo každý vie – život nie je prechádzkou ružovým sadom. 

Dlhé vety, dlhé cesty, dlhé motanie sa, ako mravci v mravenisku, metódou Monte Carlo, generátorom náhodných čísiel. Na str. 125 autor navštívi akýsi katolícky kostol. Práve sa modlia ruženec, ženy stoja pred spovednicou: „Náboženstvo mi je už dlho protivné,… musím tu stáť s tupou nábožnosťou, pochmúrny do ničoho,… kostol sa mi protivil a ja sám sebe tiež…“

Prinútim sa to dočítať, ale po iných nobelistoch – Pasternakovi, Solženicynovi, Buninovi, Steinbeckovi, Seifertovi…, je to sebazaprenie. Steinbeck sa túlal po Amerike s Charliem, po 70 rokoch si to dobre pamätám – „bylo to v češtine s měkkou obálkou“. O surealistickej knihe Handtkeho však zajtra nebudem nič vedieť a nebude ma to mrzieť.

Hory neprečítaných kníh okolo mňa rastú, v niektorých sú papieriky, kde budem pokračovať. Do Handkeho som si papierik nedal.  

P.S.: Vladimír V. Majakovskij sa stále pýta: „A čo píšete?“  Tak mu odpoviem:

„No, snažím sa, ťažko hľadám sponzorov, vydavateľov a čitateľov. Pred Vianocami  v Budmericiach povedali, že z mojich kníh sa predalo 34 tisíc kusov. Bard literatúry povedal, že ma pokladá za najčítanejšieho slovenského spisovateľa.“

 Naďmama by povedala: Hmmm.

O zbierke na muníciu

26.04.2024

Katolícke noviny rád odoberám, od nástupu nového šéfredaktora sa podstatne zlepšili. V č. 17, z 28.4.2024 na str. 9 dekan Teologickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave, Marek Šmid, vyjadril myšlienky, ktoré nemožno nekomentovať. Spektabilita napísala, že „túto zbierku občanov Slovenska na muníciu pre Ukrajinu – v súčasnosti jej výsledkom je asi 3 mil. Eur [...]

Noc pred popravou

18.04.2024

Pár dní som nebol na lúke a zrazu je plná nezábudiek. Prečítal som knihu tohto názvu od kapucína Hilára OFM, Štefana Párika. Je to svedectvo kňaza, ktorý prežil s prezidentom Jozefom Tisom noc pred jeho popravou. 96 ročný historik, František Vnuk, dielo zostavil a doplnil poznámkami a citáciami (Slovenský dejepisný spolok, Bytča, 2023, 102 s.) [...]

Osemdesiatpäť marcov

31.03.2024

V mesiaci knihy, ktorý sa ešte vyhráža mrazmi, som dal svoju dvanástu do tlače. Akosi rýchlo prišla Veľká noc a aj výročie „tri na štvrtú + štyri“. Čo sa za ten krátky čas udialo? Príliš veľa som v živote venoval matematike. V Nitre ma ju na gymnáziu učil prof. Jozef Drábik. Na matematické olympiády som chodil, ale nikdy som nič nevypočítal. Musel [...]

Vrtuľník

Pri páde armádneho vrtuľníka na severe Kolumbie zahynulo deväť vojakov

30.04.2024 07:04

Vrtuľník mal dopraviť zásoby pre vojakov v oblasti mesta Santa Rosa del Sur, kde v poslednej dobe prebiehajú boje medzi ľavicovou gerilou a drogovým gangom.

depozitár, Múzeum SNP, Banská Bystrica

Rarita v Múzeu SNP: Prvého mája sprístupnia skvosty, ktoré viac ako polstoročie verejnosť nevidela

30.04.2024 07:00

Mnohé autentické uniformy, zbrane, prilby, kufre a rôzne osobné veci ľudí, ktorí riskovali svoj život v Povstaní priamo na bojisku, sa konečne dostali „na svetlo sveta“.

Sophie, Ukrajina, vojna na Ukrajine

ONLINE: Rusi majú priestor pre budúce útoky. Zelenskyj sa sťažuje, že pomoc prichádza pomaly

30.04.2024 06:30

Rusi kontrolujú takmer pätinu Ukrajiny a majú možnosť útočiť viacerými smermi. Zelenskyj hovorí, že zbrane na Ukrajinu síce už prúdia, ale pomaly.

Joe Bide, stav únie

Bidenova administratíva pripravuje odovzdanie moci bez ohľadu na výsledok volieb

30.04.2024 06:09

Administratíva prezidenta USA Joea Bidena začína pripravovať odovzdanie úradu a agendy Bieleho domu.

jozefmiklosko

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 5383x
Priemerná čítanosť článkov: 1346x

Autor blogu

Kategórie