Založ si blog

Osemdesiatpäť marcov

V mesiaci knihy, ktorý sa ešte vyhráža mrazmi, som dal svoju dvanástu do tlače. Akosi rýchlo prišla Veľká noc a aj výročie „tri na štvrtú + štyri“. Čo sa za ten krátky čas udialo?

Príliš veľa som v živote venoval matematike. V Nitre ma ju na gymnáziu učil prof. Jozef Drábik. Na matematické olympiády som chodil, ale nikdy som nič nevypočítal. Musel som  vždy vydržať do prestávky, keď dávali párky a kofolu. Ničomu som nerozumel a po maturite som sa tešil, že mám od nej pokoj.

Ako ľahký atlét, aj majster Slovenska v skoku o žrdi, som sa prihlásil na telesnú výchovu a slovenčinu vo Vysokej škole pedagogickej. Keď ma tam nezobrali a v septembri už bola voľná iba matematika a chémia, išiel som študovať tieto čudá. Boli päťdesiate roky, naša rodina žila 200 m od kostola a Misijného domu Matky Božej na Kalvárii v Nitre, vtedy bola populárna iba na ŠTB. 

V r. 1960 som rok učil na gymnáziu v Nových Zámkoch. Potom nasledovalo počas kubánskej krízy 760 dní základnej vojenskej služby v Lipníku nad Bečvou. Od r. 1963 som pracoval 27 rokov na Ústav technickej kybernetiky SAV (ÚTK SAV).  Programoval som počítač ZRA-1,  dánsky GIER a americký PDP 11/40. Venoval som sa výskumu numerickej matematiky a informatiky. Absolvoval som aj PFUK v Bratsialve, vedecký smer numerická matematika. S ňou som pobehal kus sveta.

Výskum matematiky bol 27 rokov mojou náplňou. Na UTK SAV som viedol aj kolektív 50 matematikov, vtedy najväčší v ČSSR. Bol som 6x promovaný, napísal som 63 vedeckých článkov, bol som autor a často aj editor 6 kníh, ktoré vyšli aj v USA a v Nemecku.

Matematike som za mnoho vďačný. Má niečo spoločné s umením, veď jeden dobrý nápad  vám môže zmeniť celý život. Ako jedlička púšťa ďalšie konáriky a fraktály vytvárajú na obrazovke počítača obrazy, tak nová myšlienka môže ovplyvniť vašu budúcnosť.  

Zdá sa mi, že niečo mi z toho v hlave zostalo. Prispelo to k schopnosti abstraktného myslenia, asociatívneho spomínania, rýchlejších reakcií a myšlienok, ktoré sú dôležite aj v literatúre, ktorej sa teraz venujem.

Manželka mi zazlievala, že som matiku vymenil za politiku.  Veľa som o tom popísal, aj to, že v r. 1992-99 som kvôli politike vycestoval  92x do zahraničia – v Nemecku som bol 23x, v Taliansku 22x. V r. 2000-5 som bol veľvyslancom SR v Taliansku. Nedá sa to zabudnúť, aj keby ste chceli.

Ďalšiu káru musia tlačiť aj 4 deti, 12 vnukov a 10 pravnukov.

O zbierke na muníciu

26.04.2024

Katolícke noviny rád odoberám, od nástupu nového šéfredaktora sa podstatne zlepšili. V č. 17, z 28.4.2024 na str. 9 dekan Teologickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave, Marek Šmid, vyjadril myšlienky, ktoré nemožno nekomentovať. Spektabilita napísala, že „túto zbierku občanov Slovenska na muníciu pre Ukrajinu – v súčasnosti jej výsledkom je asi 3 mil. Eur [...]

Noc pred popravou

18.04.2024

Pár dní som nebol na lúke a zrazu je plná nezábudiek. Prečítal som knihu tohto názvu od kapucína Hilára OFM, Štefana Párika. Je to svedectvo kňaza, ktorý prežil s prezidentom Jozefom Tisom noc pred jeho popravou. 96 ročný historik, František Vnuk, dielo zostavil a doplnil poznámkami a citáciami (Slovenský dejepisný spolok, Bytča, 2023, 102 s.) [...]

Krátky blog a rozlúčka navždy

10.04.2024

Minule som sa túlal po Martinuse. Z výkladov a na pultoch kričali krikľavé obálky tvrdých väzieb. Domácich a slovanských autorov tam nenájdete, väčšinou ide o západných spisovateľov. Sú na jedno kopyto, o krátkych láskach a rozvodoch, erotike a sexe, alkohole a drogách, depresiách a … Keď [...]

Vrtuľník

Pri páde armádneho vrtuľníka na severe Kolumbie zahynulo deväť vojakov

30.04.2024 07:04

Vrtuľník mal dopraviť zásoby pre vojakov v oblasti mesta Santa Rosa del Sur, kde v poslednej dobe prebiehajú boje medzi ľavicovou gerilou a drogovým gangom.

depozitár, Múzeum SNP, Banská Bystrica

Rarita v Múzeu SNP: Prvého mája sprístupnia skvosty, ktoré viac ako polstoročie verejnosť nevidela

30.04.2024 07:00

Mnohé autentické uniformy, zbrane, prilby, kufre a rôzne osobné veci ľudí, ktorí riskovali svoj život v Povstaní priamo na bojisku, sa konečne dostali „na svetlo sveta“.

Sophie, Ukrajina, vojna na Ukrajine

ONLINE: Rusi majú priestor pre budúce útoky. Zelenskyj sa sťažuje, že pomoc prichádza pomaly

30.04.2024 06:30

Rusi kontrolujú takmer pätinu Ukrajiny a majú možnosť útočiť viacerými smermi. Zelenskyj hovorí, že zbrane na Ukrajinu síce už prúdia, ale pomaly.

Joe Bide, stav únie

Bidenova administratíva pripravuje odovzdanie moci bez ohľadu na výsledok volieb

30.04.2024 06:09

Administratíva prezidenta USA Joea Bidena začína pripravovať odovzdanie úradu a agendy Bieleho domu.

jozefmiklosko

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 5384x
Priemerná čítanosť článkov: 1346x

Autor blogu

Kategórie