Založ si blog

Najlepšie víno je Il primitivo di Manduria

Na Malokarpatskej vinnej ceste, vo Svätom Jure, boli nedávno vinné trhy.  Nemohol som sedieť doma a s dcérou Mášou sme išli okoštovať. Bol už podvečer, davy sa nevalili, Perný neprišiel, tak sme stihli iba Čoko-kafé, Vínocentrum a Bognárovu pivnicu. Červené, biele a biele… Z kruhového objazdu nás vzala manželka, ktorá bez navigátora trafila domov.

Môj postoj k vínu posilnilo päť rokov v Taliansku. Diplomati nemôžu uraziť druhý štát, tým, že na štátnych sviatkoch pijú minerálku. Pri poháriku sa tvorí diplomacia okamihu, úsmevu, vtipu a noblesnosti. Kontakty a priateľstvá sa dlho budujú, často je na začiatku víno. Pripomína mi to stretnutia s významnými ľuďmi, ktorí tam generovali nápady, politické tajomstvá a vtipy, bez ktorých to v Taliansku nefunguje. 

Predstavenie slovenských vín 22.1.2003 bolo v prvej kaviarni Ríma, v Antico Caffe Greco. Tu sedávali najväčší umelci, hudobníci a spisovatelia, aj budúci pápeži. Večer uvádzal profesor vína Fedor Malík. Ľudia počúvali historky o víne s otvorenými ústami, slovenské syry zmizli ešte počas prejavu. 

Keď sa vo Vajnoroch promovalo červené a biele na počesť talianskeho generála Luigiho Piccione, ktorý tam v r. 1917 tri mesiace žil, debatu viedol tiež Fedor Malík, ja som miništroval. Tvrdil, že dobré víno potrebuje legendu. Poznáte historku o víne Oliver Iršay, ktoré vonia po lúčnych kvetoch? Bol to maďarský židovský obchodník v Szegede, ktorý v r. 1930 dal milión pengo autorom vína s jeho menom. Mám ho najradšej, škoda, že sa u nás pestuje len asi na 4% plôch viníc.

Raz v Trastevere bolo smutne chladno a v bare som si dal Il primitivo di Manduria. Ťažko ho darovať, obdarovaný by sa urazil, ale ho nemôžem darovať preto, že je príliš dobré.

Taliani vyrábajú luxusné veci, ktoré nikdy nebudem potrebovať. Vyrábajú však aj dôležité veci – napr. vín majú 35.000 druhov. Zrkadlí sa v nich krása krajiny, umelecké a bohémske sklony jej obyvateľov, u ktorých víno nie je znakom bohatstva a prestíže.

 Na Slovensku sme, najmä v bielom, v 1. lige. Oceňuje to aj bohémsky Pi-klub, kde pi je zo slova piť. Keď sme mali pred 10 rokmi svoje zasadanie v Užhorode, ukrajinský básnik, Roman Kudlyk, nám venoval svoju báseň:

… bez vína akoby ani nebol človekom.

Vinič nám daruje silu zeme.

Strapce – slnko vlievajú do krvi.

Preto tak dlho žijem.

Nepi ho narýchlo,

porozprávaj sa s ním ako s priateľom,

pochváľ ho ako človeka..

Vinohradníctvo má na Slovensko dlhú tradíciu. Na vrchu Molpír v Malých Karpatoch pri Smoleniciach našli ešte pred príchodom Rimanov sedem vinohradníckych nožov a hlinená nádobu na víno zo 7 stor. pred Kr. Aj keď Tatari v r. 1241 vinice zničili, Nemci a Taliani, ktorí chápali, že je tu dobrá pôda, sem prišli a obnovili ich. 

V 19. stor. sa víno z Jura vyvážalo aj do Talianska. Aj v r. 2000-5 Taliani mali o naše víno záujem, ale požadovali také množstvá, ktoré Slovensko nedokázalo vyrobiť.

Kráľovná vína, Dorota Pospíšilová, hviezda vinárskeho neba, mala 13.2.2024 94 rokov. Zasvätila ich vínu, vyšľachtila 24 nových odrôd viniča, pričom „vysiala 153-tisíc semien, pričom vyšľachtenie a uznanie jednej odrody trvá asi 33 rokov“. Naše vinárstvo aj vďaka nej je svetovou špičkou. Jej najznámejšie vína sú Devín, Dunaj, Hron, Rudava a Váh.  

Som rád, že som mal možnosť ju viackrát stretnúť. V r. 2018 spolu s 18 vedcami SAV ma menovali v Kongresovom centre SAV v Smoleniciach. do degustačnej komisie „Víno SAV 2018“. Pracovali sme pod dohľadom enológov a vinárov, ktorí boli nehodnotiaci predsedova degustačných skupín. Členovia komisií mali pred sebou nádoby na nedopité zvyšky testovania, ja som ich nepoužíval. Ocenil som, že tí, ktorí na zámku zostali, mali večer možnosť z otvorených fliaš skontrolovať svoju prácu.

Nedávno som sa s pani Dorotou stretol na koncerte Slovenskej filharmónie. Ako vždy, bola milá a ochotná k debate. Nech ešte dlho svieti jej úsmev.   

Život Jozefa Andrejeviča

23.06.2024

Pred temer štyri rokmi sa na https://blog.postoj.sk/62816/jeden-den-jozefa-andrejevica opísal jeho jeden deň. Dnešný článok bude o živote JA, ktorý už netrvá krátko. Minulú nedeľu mu Ezechiel pripomenul, že ak z najvyšších vetiev cédra odtrhneme konárik a zasadíme ho, vyženie konáre, prinesie ovocie a stane sa nádherným cédrom. Marek mu povedal, [...]

Nezabudnime na Krtka Eduarda Petišku

08.06.2024

Mojich dvanásť vnukov – u desiatich pravnukov som prieskum nerobil – odchoval Krtko. Majster slova, Eduard Petiška (*24.5.1924 – +6.6.1987), svojim rozsiahlym dielom pozitívne ovplyvnil generácie našich detí, mládeže a dospelých. Bol všestranný talent – básnik, prekladateľ, dramatik. Žil v dobe, keď originalita a tvorivosť nemali veľkú cenu. [...]

Viem, prečo sa kardinálovi Ratzingerovi páčil Hesseho Knulp

03.06.2024

Dávno, predávno som prečítal knižôčku Hermanna Hesseho: Knulp. O Knulpovi som si zapamätal vetu z konca jeho života, keď si vyčítal, že celý život sa túlal, prechodil svet a nikde nezapustil korene. Boh mu na to odpovedal: „Tvoj cieľ bol vzbudzovať v ľuďoch túžbu po slobode!“ Po 40 rokoch som sa vrátil k tejto knihe a na dúšok som ju znova [...]

Matúš Šutaj Eštok, Andrej Danko, Boris Susko

Bude sa voliť inak? Hlas chce meniť „Mečiarov zákon“, SNS je proti. Experti: Odbornú debatu vytláča upevnenie moci

26.06.2024 06:00

„Každá zmena volebného systému, ktorú presadzujú politici, sleduje vždy rovnaký cieľ – posilniť svoje politické preferencie,“ uviedol bývalý sudca Orosz. Experti sa však zhodujú na otvorení debát.

Biden, Trump

Nevídaný televízny súboj: Biden viac riskuje, ale Trump je poslabší diskutér

26.06.2024 06:00

Zajtra sa v televíznej diskusii stretnú demokratický prezident Joe Biden (81) a jeho republikánsky súper v boji o post šéfa Bieleho domu Donald Trump (78).

Julian Assange

Assange priznal vinu pred americkým súdom, je voľný. Odletel domov do Austrálie

26.06.2024 05:50

Zakladateľ WikiLeaks Julian Assange (52) priznal vinu pred americkým súdom na súostroví Severné Mariany, odmietol ísť na americkú pevninu.

vodná nádrž, Nová Bystrica, mReportér

Zábery na vodnú nádrž a okolie zo severu Slovenska sú pastvou pre oči. Takúto prírodu stojí za to vidieť

26.06.2024 05:00

Krásne zábery zachytila mReportérka Ľubka Šeroňová.

jozefmiklosko

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 15
Celková čítanosť: 18082x
Priemerná čítanosť článkov: 1205x

Autor blogu

Kategórie